Oleje roślinne, olej rzepakowy

Oleje wielonienasycone kupuj tylko nierafinowane i tłoczone na zimno. Przechowuj je wyłącznie w lodówce, są przeważnie w ciemnej butelce. Zachowują wówczas dłużej swoje właściwości. Oleje nierafinowane, tłoczone na zimno nie nadają się raczej do smażenia, tylko do sałatek

  • Kwasy omega 3 mają działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne.
  • Kwasy omega 6 z kolej działają na nasz układ odpornościowy

Oleje do smażenia z wysoką temperaturą dymienia:
Olej z pestek winogron – 210 C
Olej rzepakowy – 204 C. W wersji nierafinowanej jedź go na zimno, olej rafinowany z kolei idealny do smażenia.
Do smażenia i pieczenia – warto też używać masła klarowanego, oleju kokosowego lub palmowego ewentualnie oleju ryżowego.

Olej sezamowy – obniża ciśnienie
podwyższa poziom dobrego cholesterolu, a obniża złego
Dobry na menopauzę

Olej z pestek dyni – na dobry wygląd skóry, nawilża od środka. Dobry na schorzenie dróg moczowych. Podnosi odporność organizmu. Jedz go po jedzeniu, najlepiej przynajmniej 30 minut po.

Olej lniany – wyrównuje poziom kwasów tłuszczowych omega 6 i omega 3 do odpowiednich proporcji
Obniża ilość złego cholesterolu LDL
idealny przy schorzeniach skórnych
przeciwdziała wysuszaniu skóry
zwiększa poziom tzw. dobrego cholesterolu

Olej rzepakowy zawiera więcej NNKT niż oliwa z oliwek. W przypadku NNKT ważny jest stosunek omega-6 do omega-3, który nie powinien przekraczać 4:1. W przypadku tego oleju stosunek wynosi 2:1. Nasycone kwasy tłuszczowe sa mniej korzystne w naszej diecie. Najlepsze są tłuszcze nienasycone zwłaszcza NNKT.
ma sporo wit. E , ok 25mg /100 g oleju
Idealny zarówno do smażenia, pieczenia, na surowo do sałatek, sosów.

Olej słonecznikowy – jest w nim sporo kwasów tłuszczowych omega 6 , które łatwo się utleniają w wysokich temperaturach, wiec nie powinno się go stosować do do smażenia
w temp.170 zaczyna dymić i jest toksyczny dla organizmu
idealny za to do sałatek i dań na zimno
najlepiej olej słonecznikowy tłoczony na zimno, nierafinowany
idealny po płukania jamy ustnej – oczyszcza ją z bakterii, grzybów, pasożytów
na czczo płukać jamę 1 łyżką oleju – nie połykać – kilka minut. Potem przepłukać czystą wodą i umyć zęby

Olej z pestek winogron – źródło wit. E, korzystnie wpływa na urodę i serce
zatrzymuje młodość
najsilniejszy antyoksydant (przeciwutleniacz)
wysoki poziom dymienia więc idealny do smażenia

Olej z czarnuszki
na nieświeży oddech
pomocny przy wzdęciach, kaszlu, katarze siennym, bólach stawów, zębów

olej z awokado
doskonale stymuluje metabolizm kolagenu
w pielęgnacji skóry suchej, odwodnionej

Olej z orzechów włoskich
1 łyżka=dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3
poprawia kondycję skóry
działa przeciw opryszce
ma działanie przeciwzapalne
dobrze wpływa na układ pokarmowy
do jedzenia na zimno

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*