Zdrowe nawyki, by lepiej spać

dobry sen

Czy masz czasem tak, że wstajesz rano i czujesz się totalnie rozbity, wstajesz zmęczony, boli Cię głowa? Najczęściej przyczyną tego jest słaby sen lub jego brak.

Podczas snu nasz organizm się regeneruje, odpoczywa. Sen dzielimy na fazy, które trwają ok. 90 minut i powtarzają się kilkakrotnie w ciągu całej nocy.

Prawidłowo nasz sen powinien trwać od 6-9 godzin. Zbyt krótki albo zbyt długi sen wpływa niekorzystnie na nasz organizm.

Jak temu poradzić? Czy w ogóle są jakieś sposoby na dobry sen?

Tak, bardzo dużo różnych czynników jest w stanie wpłynąć na lepszy sen.

Jeśli zaczniesz dobrze się wysypiać, czy to wpłynie na to jak się czujesz, ile zarabiasz, co w życiu możesz osiągnąć?

  • Niektórzy myślą, że jak się napiją alkoholu to będą lepiej spać, nic bardziej mylnego.
  • Na 3-4 godziny przed snem najlepiej już nie jeść  – układ pokarmowy wówczas nie pracuje, odpoczywa
  • Tuż przed snem uprawianie sportu nie wpływa dobrze, bo nasz organizm się pobudza i chce działać, trudniej wówczas szybko i dobrze zasnąć

Kilka trików, które korzystnie wpłyną na nasz sen:

Kładź się o stałej porze

Najlepiej kłaść się i wstawać o stałych porach. Wówczas nasz organizm zaczyna działać jak zaprogramowany, po jakimś czasie nie będzie nam już potrzebny budzik. Niestety nie można się wyspać na zapas.

Wietrz sypialnię i odpowiednio ją przygotuj

  • Tuż przed snem dobrze ją wywietrz, przynajmniej przez godzinę przed snem
  • Maksymalnie ją zaciemnij – pomagasz wówczas melatoninie i masz lepszy sen
  • Dobrze jak temperatura ma 18-19 stopni

Wycisz swój organizm

Przynajmniej 2h przed snem odłóż już laptopa, tablet, telewizor, bo emitują światło niebieskie, które nas rozbudza. Niebieskie światło z tych urządzeń przypomina te, które pochodzi ze światła słonecznego, które budzi nas rano i dodaje energii. Wówczas nasz mózg nie wydziela melatoniny – hormonu snu i nie czujemy że chce nam się spać. Jeśli mimo to uda nam się w końcu zasnąć to i tak taki sen nie będzie pełnowartościowy .

Nie chodź spać głodnym ani przejedzonym

Lekki posiłek (lekkostrawny) na 2 godziny przed snem to idealnie, nie należy też dużo pić przed snem by nie budzić się i korzystać z łazienki.

Co warto jeść przed snem?

  • banany
  • orzechy
  • jajko na miękko
  • awokado
  • grillowana ryba
  • płatki owsiane
  • warzywa

Czego należy unikać przed snem?

  • kawy
  • alkoholu
  • serów
  • chipsów
  • słodyczy
  • tłustego jedzenia
  • białego pieczywa
  • ostrego jedzenia

Nie ćwicz przed snem

  • Po 20 lepiej sobie odpuścić, bo każda dawka wieczornego treningu spowoduje że będziemy aktywniejsi, pobudzeni.
  • Jednak każdego organizm może zachowywać się trochę inaczej, warto sprawdzić to osobiście i faktycznie taki wieczorny trening będzie później przeszkodą dla naszego snu.
  • Spróbuj również treningu z rana i zobacz jak twój organizm reaguje.

Co pić tuż przed snem a czego unikać?

  • Melisa dobre zioło przed snem
  • Waleriana, witaminę b6, GABA, magnes, melatonina suplementy, które mogą pomóc w lepszym śnie
  • Napoje zawierające kofeinę działają nawet do 6 h po wypiciu. Więc lepiej po 16:00 nie pić napojów, które zawierają kofeinę
  • Można pozwolić sobie na herbaty bezkofeinowe albo zioła jak melisa, rumianek, czy koper włoski.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*